Hronična obstruktivna bolest pluća – definicija, činjenice, liječenje

HOBP ili hronična opstruktivna bolest pluća je progresivna bolest koja otežava disanje. Progresivno znači da se bolest vremenom pogoršava. HOBP može izazvati kašalj,kratkotrajnost daha, stezanje u grudima i druge simptome. HOBP je trenutno četvrti uzrok smrtnog ishoda, a predviđanja kažu da će 2020. biti treći uzrok smrti.

Pušenje cigareta je vodeći uzrok HOBP. Većina ljudi koji imaju HOBP puše ili su bili pušači. Međutim, do 25% osoba sa HOBP nikada nije pušilo. Dugotrajna izloženost drugim iritantima pluća – kao što su zagađenje vazduha, hemijska isparenja ili prašina – takođe mogu doprinijeti HOBP. Bolest se javlja nešto češće kod muškaraca nego kod žena. Pojedinci se trebaju obratiti svojim ljekarima ako doživljavaju bilo koji znak ili simptome HOBP.

Tretman za ovo zdravstveno stanje uključuje izbjegavanje bilo kojih rizika i uzroka HOBP-a kao što su cigaretni dim ili toksični dimovi, lijekovi ili u malom broju pacijenata, operacija pluća ili transplantacija pluća.

Pojedinci sa ovim zdravstvenim stanjem trebaju kontaktirati svog zdravstvenog radnika prije nego što se tretiraju kućnim lijekovima (na primjer, vitamini, antioksidanti, omega-3 masne kiseline).

Medicinski tretmani za HOBP uključuju lijekove za zaustavljanje pušenja, razne bronhodilatore, antiholinergike, steroide i inhibitore enzima.

Druge terapije za ovo zdravstveno stanje mogu uključivati ​​antibiotike, mukolitička sredstva, kiseonik, vježbe izdržljivosti i jogu.

Prestanak pušenja je jedina intervencija koja će smanjiti progresiju HOBP.

Također je važno izbjeći  i mjesta na kojima se puši i mjesta puna prašine, dimova ili drugih toksičnih supstanci koje se mogu udahnuti. Pravilna dijeta je također važna za osobe koje žive sa HOBP i treba  uključivati ​​manje, češće obroke, uzimanje  vitamina ili prehrambenih dodataka.

U zavisnosti od težine bolesti, ljekar može propisati bronhodilatore sa kratkim dejstvom ili dugotrajnim dejstvom. Upotreba bronhodilatatora opušta mišiće oko disajnih puteva, otvaranje disajnih puteva i olakšavanje disanja.

Zlatni standard u dijagnostici HOBP je pregled plućne funkcije, tj. spirometrija. Savjetuje se da se svaka osoba koja puši 20 i više godina jednom godišnje uputi na spirometriju.  Spirometrijom se mogu otkriti početni stadijum HOBP dok osoba još i ne osjeća tegobe, ili su one vrlo blage i ne remete životnu aktivnost.