Koju hranu izbjegavati prilikom uzimanja lijekova za hronične bolesti?

Lijekove uzimamo da bismo se liječili, ali ako se ne vodi briga o tome da se neka vrsta hrane ili napitaka ne smije uzimati dok traje terapija, može nam se dogoditi da on uopće ne djeluje ili čak izazove neželjene posljedice.

Naime, zaboravlja se da tablete imaju dug put kroz organizam. Prolaze kroz jednjak i želudac prije nego što kroz tanko crijevo dospiju u krvotok i konačno počnu djelovati kako je to liječnik zamislio. Nakon toga ostatak lijeka mora se razgraditi kroz jetru ili bubrege, a tokom cijelog tog vremena mi jedemo i pijemo.

Iako su hranljive materije, minerali i vitamini važni za vaše zdravlje, vrlo je važno da imate na umu da određene namirnice ne reaguju najbolje u kombinaciji sa nekim lijekovima.

Antikoagulansi se primjenjuju u različitim vremenskim periodima, u zavisnosti od stanja za koje se primjenjuju, te tako u slučajevima tromboze vena nogu koriste se privremeno, dok je sa druge strane ova terapija kod pacijenata nakon zamjene srčanih zalistaka operativnim putem doživotna. Navedena terapija iziskuje česte kontrole parametara u krvi kojima se određuje njena efikasnost, ali pošto ovi lijekovi razređuju krv unos namirnica kao i primjena lijekova za liječenje pridruženih stanja i oboljenja moraju se prilagoditi terapiji.

Hrana koja razređuje krv može da sadrži neke supstance koje su hemijski slične salicilatima (aspirin) i ne preporučuje se u većim količinama kod osoba koje su na ovoj terapiji. U ovakvu hranu spadaju: đumbir, kari, cimet, origano, pepermint, višnje, suho grožđe, borovnice, grejpfrut, narandže i mandarine.

Primjena visokih doza vitamina E koji utiče na porast nivoa K vitamina može predisponirati trombozu, tj. umanjiti efekat antikoagulantnih lijekova. Vitamin E koji se ne savjetuje ovim pacijentima čine spanać, brokoli i vitaminski preparati sa vitaminom E u dozi preko 800 jedinica dnevno. Od ostalih namirnica koje mogu poremetiti učinak terapije antikoagulansima pomenućemo riblje i sojino ulje, alkohol, veće količine bijelog luka, pa čak i maslinovo ulje zbog omega-3 masnih kiselina koje snižavanjem vrijednosti holesterola razrjeđuju krv.

Pacijenti s hroničnom depresijom prilikom konzumiranja antidepresiva trebaju obratiti pažnju na ishranu, iako noviji lijekovi nemaju interakciju sa hranom, stariji mogu izazvati tzv. sir efekt. Radi se o tvari tiramin koju sadrži sir ali i neke salame te kiseli kupus što može naglo povećati pritisak ako se koriste stariji antidepresivi jer se tako inhibiraju transmiteri u mozgu koji reguliraju krvni pritisak.

Generalno grejp nije dobar ni s lijekovima za alergije, depresije, visok tlak te niz drugih bolesti, a specifičan je jer se neki sastojci iz njega razgrađuju preko jetrenog enzima, koji ne može razgraditi istovremeno i lijekove, čime lijek na neki način postaje otrov u organizmu, jer ga ima previše. Srčani bolesnici koji uzimaju antihipertenzive a konzumiraju grejp, neće uspjeti standardnom dozom lijeka sniziti krvi pritisak. Osobe koje uzimaju antidepresive mogle bi osjetiti višak ili manjak energije. Biljna vlakna su, baš poput grejpa, loša u kombinaciji s gotovo svim lijekovima, jer usporavaju njihovu apsorpciju, a pogotovo se to odnosi na digoksin, vrlo raširen lijek za srčane bolesnike.

Kuhano ili pečeno povrće, primejrice luk, može povećati učinak pojedinih lijekova (Varfarin), dok tamnozeleno povrće bogato vitaminom K koči učinak lijekova koji sprečavaju zgrušavanje krvi. Alkohol se ne preporučuje ni u jednoj kombinaciji s lijekovima, a posebno s antihistaminicima, analgeticima i antidepresivima. Opasno ga je konzumirati i s lijekovima koji se koriste za liječenje dijabetesa jer može dovesti do opasne hipoglikemije. Zbog svega navedenog bilo bi poželjno prije konzumacije lijeka, posebno onog koji uzimate bez recepta, da se posavjetujete sa liječnikom ili farmaceutom.