Psihofizička priprema trudnice

Cilj psihofizičke pripreme je pripremiti trudnice da psihički i fizički savladaju stres u trudnoći, naučiti ih sarađivati ​​tokom poroda, ublažiti bolove pri porođaju kako bi svoju bebu donijele na svijet na najlakši i najbjezbjedniji način. Trudnica pripremljena na ovaj način na porođaj dolazi bez straha i u njemu aktivno učestvuje i kao saradnik akušeru i babici.

Priprema za porođaj uz akušerski tim može započeti od dvadeset sedme nedjelje trudnoće, uz saglasnost ginekologa.

Trudnica na pripremama dobija izuzetno važne informacije: kada da krene na porođaj, odnosno na koji je način priroda obaveštava da je porođaj počeo, uči da prepozna kontrakcije i šta znači kada pukne vodenjak, da napravi razliku između bistre i zelene plodove vode, tj. da zna kako da reaguje ako je plodova voda zelena, da se ne uplaši kada vidi sluzavi čep na svom vešu, da se odmah javi ljekaru ukoliko se javi krvavljenje, da nauči da prepozna kritične situacije…

Osnov pripreme za porođaj je učenje relaksacije kroz tipove disanja. Tehnike disanja, koje se razlikuju kao tri tipa disanja, važne su u porođaju. Po fazama porođaja i vrsti kontrakcija trudnica može da koristi prvi i drugi tip disanja, a u prelaznoj fazi treći tip.  Tako dišući buduća mama aktivno učestvuje u svom porođaju.  Pravilnim disanjem tokom kontrakcije snabdijeva optimalno svoju bebu kiseonikom.

Program vježbi je organizovan  tako da trudnice dolaze nekoliko puta nedjeljno, u zavisnosti od starosti trudnoće. Na strunjačama se rade lagane vježbe koje su prilagođene trudnicama, a jačaju dijelove tijela koji su opterećeni u trudnoći (leđa, noge, karlično dno….). Kao rekvizit u tim vježbama, koriste se i velike lopte. U fazi relaksacije, koja slijedi nakon vježbi i omiljena je trudnicama, opuštaju se u ležećem položaju uz laganu muziku. Tako one uče kako da, između bolova, opuste mišiće i pripreme se za naredni bol.

Međutim, ne manje važan dio, a prilično zapostavljen, kada je riječ o psihofizičkoj pripremi trudnica, jeste psihološka priprema za trudnoću.

Koliko majčino zdravstveno stanje i način na koji se hrani utiču na djete, toliko na njega utiče i njeno psihičko stanje i emocije koje u toku trudnoće doživljava. Zbog toga je neophodno da priprema obuhvati i savjete o tome kakve se psihološke promjene mogu očekivati i kako na najbolji način savladati poteškoće i izazove za vrijeme ovog perioda.

Na emotivnom planu tokom trudnoće javljaju se značajne promjene, te je najbolji način da se žena pripremi za njih pravovremena informiranost i dostupnost stručnjaka, koji može savjetodavno pomoći u prevazilaženju potencijalnih poteškoća. Zbog povećane razine određenih hormona javljaju se česte i nagle promjene raspoloženja, i to od nezadovoljstva do ushićenja. Nesigurnost, pretjerana osjetljivost, različiti strahovi, mogu preplaviti trudnicu i učiniti da se loše osjeća. Mnoge žene mogu i zbog promjena fizičkog izgleda, prvenstveno viška kilograma, izgubiti samopouzdanje i samopoštovanje. Zabrinutost za svoje zdravlje i zdravlje bebe također može prouzrokovati nervozu, pesimizam i nesigurnost.

“Važno je da trudnica postepeno prihvata promjene i činjenicu da će njena budućnost uključiti novo ljudsko biće, koje sa sobom nosi mnogo odgovornosti, ali i novi oblik sreće

Trudnoća mijenja ženin stil života, što je ponekad teško prihvatiti, posebno ukoliko mora da se odrekne određenih navika i aktivnosti, koje su za nju bile veoma značajne. Sve navedene promjene su prirodne i normalne, međutim važno je trudnici obezbijediti psihološku pripremu i podršku u ovom periodu, što će omogućiti njenu bolju prilagodbu na promjene, te prevenirati potencijalne probleme i poteškoće.

Promjene na početku trudnoće nisu tako očigledne kao one koje dolaze kasnije. Međutim, jednako su značajne i zahtijevaju prilagodbu. Prvi zadatak svake trudnice je da prihvati novonastalo stanje i pripremi se za promjene koje slijede. Brojne psihološke promjene se javljaju upravo u onom trenutku u kojem žena shvata da je u drugom stanju. Preplavljenost emocijama može doprinijeti tome da se osjeća zbunjeno i nesigurno. Veoma često početak trudnoće obilježi i opterećenost strahom od gubitka bebe, što je najčešće neopravdano.

Socijalna podrška je od velikog značaja

Značajnu ulogu u ovom periodu ima socijalna podrška koja je trudnici na raspolaganju, a prvenstveno se odnosi na podršku partnera i drugih značajnih osoba u njenom okruženju. Veoma je važno reducirati razinu stresa, jer pojačana osetljivost trudnice učiniće da u mnogim situacijama intenzivnije osjeti stresove, te reagira emotivnije nego što bi se to očekivalo u nekim drugim okolnostima.

Sva saznanja stečena tokom psihofizičke pripreme olakšavaju porođaj. Majka rođenje svog deteta doživljava svjesno i smireno, ponosna što je sama doprinijela da joj najradosniji trenutak ostane u lijepoj uspomeni.

Uz pravovremeno i adekvatno educiranje buduće majke i oca, veoma je važno da trudnice imaju na raspolaganju pomoć stručnjaka-psihologa, koji može u značajnoj mjeri pomoći u prevazilaženju strahova, poteškoća i problema sa kojima se žena i muškarac suočavaju za vrijeme ovog perioda.